سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عدالتخواهی


تعداد بازدید

v امروز : 2 بازدید

v دیروز : 0 بازدید

v کل بازدیدها : 5357 بازدید

84/9/18 :: 9:42 عصر


اشاره : تحقق عدالت اجتماعى یکى از آرمان‏هاى محورى انقلاب اسلامى است و قانون اساسى جمهورى اسلامى نیز اهتمام ویژه‏اى به این موضوع داشته و از جمله در اصل سوم »دولت جمهورى اسلامى ایران« را مؤظف کرده است که براى »رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه براى همه، در تمام زمینه‏هاى مادى و معنوى« و پى‏ریزى اقتصاد صحیح و عادلانه بر طبق ضوابط اسلامى جهت ایجاد رفاه و رفع فقر و برطرف ساختن هر نوع محرومیت در زمینه‏هاى تغذیه و مسکن و کار و بهداشت و تعمیم بیمه« همه امکانات خود را به کار برد.
آنچه در زیر خواهد آمد گزارش معاون امور اجتماعى سازمان مدیریت و برنامه‏ریزى در زمینه فقر و نابرابرى در جوامع شهرى و روستایى ایران است که بسیار تأمل‏برانگیز است.

40 درصد فقیر
معاون امور اجتماعى سازمان مدیریت و برنامه‏ریزى ایران اعلام کرد: براساس مطالعات انجام شده مراکز آمار ایران 15 درصد از مجموع جمعیت ایران در فقر مطلق به سر مى‏برند.
به گزارش روابط عمومى سازمان یاد شده محمود عسگرى آزاد گفت: 14/6 درصد جمعیت شهرنشین و 16/8 درصد سکنه روستاها در فقر مطلق بسر مى‏برند.
وى افزود: آن دسته از خانوارهاى شهرى که متوسط جمعیت آنان 4/8 نفر بوده و کمتر از 710 هزار ریال در ماه درآمد دارند به عنوان فقیر مطلق محسوب مى‏شوند. این شاخص‏ها در مورد خانوارهاى روستایى به ترتیب 5/6 نفر و 480 هزار ریال است.
در عین حال برابر بررسى‏هاى انجام شده در سال 79 خانوارهایى با درآمد کمتر از 1320 هزار ریال در شهرها به عنوان خانوارهاى کم درآمد شناخته شده‏اند.
وى اظهار داشت: یکى از ملاک‏هاى اصلى در تعیین فقر مطلق، میزان مصرف مواد غذایى روزانه است و بر این اساس افرادى که روزانه کمتر از 2200 کیلو کالرى تغذیه مى‏کنند فقیر مطلق به حساب مى‏آیند.
عسگرى آزاد سطح درآمد 1320 هزار ریال در شهرها و 835 هزار ریال در روستاها را به عنوان خط فقر نسبى (کم درآمدى) ذکر کرد و افزود: از مجموع جمعیت کشور 25 درصد در شمار فقراى گروه‏هاى کم درآمد به شمار مى‏آیند که با احتساب مجموع فقراى مطلق و نسبى مجموع جمعیت فقیر ایران به 40 درصد مى‏رسد.
وى در تشریح ویژگى‏هاى خانوارهاى فقیر گفت: 45 درصد جمعیت فقیر کشور به رغم تصور غالب در جامعه داراى جمعیتى بین یک تا دو نفر هستند که یا داراى سرپرست جوان و یا خیلى مسن‏اند و بنا به دلایلى یکى از اعضاى خانواده را از دست داده‏اند.
علاوه بر این 55 درصد خانوارهاى فقیر در مناطق شهرى بیسوادند و این میزان در بین خانواده‏هاى روستایى 70 درصد است.
به گفته عسگرى آزاد مطالعات انجام شده نشان مى‏دهد 35 درصد خانوارهاى فقیر به دلیل از دست‏دادن سرپرست خانواده و از بین رفتن فرد شاغل دچار فقر شده‏اند.
وى گفت: چنانچه مشکل اشتغال برطرف شود، بیش از نیمى از خانواده‏هاى فقیر روستایى از فقر فاصله مى‏گیرند.
براساس استانداردهاى بین‏المللى فقیر به کسانى اطلاق مى‏شود که داراى درآمد سرانه یک دلار در روز هستند و این افراد جمعیتى بالغ بر 1/2 میلیارد نفر را شامل مى‏شوند.
عسگرى آزاد اضافه کرد: 20 درصد جمعیت دنیا در فقر به سر مى‏برند و به این ترتیب فقراى ایران که نسبت آنان در کل جمعیت به 15 درصد مى‏رسد (با احتساب هر دلار 4000 ریال و کلیه یارانه‏ها) حدود یک دلار در روز درآمد دارند.
 



نوشته های دیگران ()

لیست کل یادداشت های این وبلاگ


منوى اصلى

خانه v
شناسنامه v
پارسی بلاگv
پست الکترونیک v
 RSS  v

درباره خودم

لوگوى وبلاگ

عدالتخواهی

وضعیت من در یاهو

یــــاهـو

اوقات شرعی

اشتراک در خبرنامه

 

template designed by Rofouzeh